Bagaimana cara mendaftar?

Pendaftaran adalah mudah. Hanya klik butang Daftar di laman utama dan mula mengisi butiran anda.

Mengapa saya perlu mengisi semua butiran? Adakah terdapat sebarang caj dikenakan untuk pendaftaran?

Kami hanya memerlukan maklumat asas tentang diri anda sebelum anda boleh mula menggunakan perkhidmatan dari portal MelakaPay.

Anda perlu memberikan maklumat yang betul seperti Nama Penuh, nombor ID (MyKad / Pasport / KadKuasa), nombor telefon bimbit dan alamat E-mel semasa pendaftaran. Ini penting sekiranya kami perlu menghubungi anda pada masa hadapan untuk tujuan rujukan.

Dan tidak, tiada caj dikenakan untuk anda mendaftar dengan MelakaPay . Ianya percuma! Anda mungkin ingin menyemak penyata Dasar Privasi kami untuk melihat dasar kami tentang cara kami menyimpan maklumat anda dalam portal MelakaPay.

Bolehkah saya menggunakan perkhidmatan pembayaran dalam talian selepas saya mendaftar?

Ya anda boleh! Selepas pendaftaran berjaya, anda akan menerima e-mel pengesahan untuk mengaktifkan akaun anda. Sebaik sahaja anda telah mengaktifkannya, anda boleh mula menggunakan perkhidmatan yang ditawarkan dalam portal MelakaPay dan aplikasi mudah alih

Apakah kelebihan apabila saya mendaftar dengan MelakaPay?

Dengan portal MelakaPay, anda tidak perlu mengakses portal berbilang agensi untuk membuat pembayaran bil anda. Anda boleh membayar bil anda kepada pelbagai agensi yang mengambil bahagian seperti:

  • Tabung Amanah Pendidikan Negeri Melaka
  • Pusat Zakat Melaka
  • Majlis Perbandaran Alor Gajah
  • Majlis Perbandaran Jasin
  • Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya
  • Majlis Melaka Bandaraya Bersejarah
  • Zakat Melaka
  • Majlis Agama Islam Melaka
  • Syarikat Air Melaka Berhad (SAMB)

Tambahan pula, anda boleh memudahkan pengalaman pembayaran anda dengan beberapa ciri lain seperti mendaftarkan akaun penerima kegemaran anda, menyemak bil semasa anda dan menyemak status transaksi terdahulu anda dalam tempoh 3 bulan yang lalu.

Bolehkah saya menukar kata laluan saya? Apa yang perlu saya lakukan jika saya terlupa kata laluan saya?

Ya, anda boleh menukar kata laluan bila-bila masa yang menggunakan ciri-ciri yang disediakan dalam bahagian profil pengguna.Anda boleh meminta kata laluan baru melalui portal E-BAYAR KERAJAAN NEGERI MELAKA sekiranya anda terlupa kata laluan semasa anda. Kata laluan baru akan dihantar kepada anda ke alamat emel yang didaftarkan. Kami menasihatkan agar anda menukar kembali kepada kata laluan yang baru secepat mungkin.

Bolehkah saya menukar ID pengguna saya?

Tidak boleh. ID pengguna yang telah berdaftar akan digunakan setiap kali anda log masuk ke portal E-BAYAR KERAJAAN NEGERI MELAKA.

Bagaimana untuk mendapatkan nombor akaun bagi bil yang didaftarkan?

Sila rujuk pada bil semasa yang anda terima dari agensi masing-masing. Nombor akaun atau nombor bil adalah berbeza antara satu sama lain. Sila hubungi wakil agensi-agensi masing-masing untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai bil anda.

Bagaimanakah saya boleh membatalkan transaksi saya? Bolehkah saya mendapatkan bayaran balik?

Semua pembatalan bayaran perlu dilakukan secara manual. Anda perlu menghubungi agensi yang berkaitan jika anda fikir anda telah membayar secara berlebihan untuk akaun anda.


Sila semak bahagian terma dan syarat kami untuk maklumat lanjut.

Bagaimanakah caranya untuk membuat aduan/pertanyaan?

Anda boleh menghubungi pegawai yang berkenaan melalui nombor di bahagian Hubungi Kami . Borang maklum balas juga disediakan untuk anda untuk menghantar mesej kepada agensi masing-masing.


Maklum balas terhadap aduan/pertanyaan akan dikeluarkan dalam tempoh tiga (3) hari waktu bekerja setelah aduan/pertanyaan diterima dan penyelesaian akan disediakan dalam tempoh tujuh (7) hari waktu bekerja.


Jika anda mempunyai apa-apa keraguan mengenai penyelesaian aduan/pertanyaan oleh Jabatan/Agensi terbabit, anda juga boleh menyalurkan aduan kepada pihak Biro Pengaduan Awam (BPA) di https://melaka.spab.gov.my/eApps/system/index.do


Tiada bayaran akan dikenakan untuk aduan/pertanyaan yang dikemukakan.

Apakah MEPS FPX?

Financial Process Exchange (FPX) adalah saluran bayaran alternatif untuk pelanggan-pelanggan membuat bayaran dan pembelian secara atas talian seperti melalui laman web.

Adakah Pembayaran yang dibuat melalui MEPS FPX selamat?

FPX memanfaatkan perkhidmatan dengan bank-bank yang terlibat dengan Perbankan Internet dan menyediakan proses pembayaran atas talian yang cepat, selamat, boleh dipercayai dan dalam masa nyata (real time). FPX menyediakan transaksi perniagaan end-to-end yang lengkap, rekod pembayaran, dan proses reconcilation yang  dipermudahkan serta mengurangkan risiko kerana pergerakan dana adalah diantara institusi-institusi kewangan yang telah ditubuhkan. FPX juga menggunakan pengesahan dan pensijilan untuk memastikan transaksi yang dilakukan adalah selamat.

Apakah Bank-Bank yang terlibat bagi FPX?

Pada masa ini, terdapat 16 bank yang terlibat:

  1. Bank Islam
  2. Maybank
  3. Hong Leong
  4. Public Bank
  5. CIMB Bank
  6. Bank Rakyat
  7. UOB Bank
  8. Standard Chartered Bank
  9. BSN
  10. Bank Muamalat
  11. Alliance Bank
  12. Affin Bank
  13. AmBank
  14. OCBC Bank
  15. HSBC Bank
  16. RHB Bank

Adakah saya perlu membuat pendaftaran sebelum membuat pembayaran dengan FPX?

Tiada pendaftaran yang diperlukan berkaitan dengan FPX.

Apa yang saya perlukan untuk membuat pembayaran dengan FPX?

Anda perlu mempunyai satu akaun perbankan internet dengan bank-bank terlibat seperti yang disebutkan di atas.

Adakah terdapat sebarang caj bagi pembayaran melalui FPX?

Caj Bank sebanyak RM0.50 akan dikenakan oleh pemegang akaun untuk pembayaran melalui akaun individu & RM 1 untuk akaun Syarikat.

Apakah waktu operasi bagi pembayaran melalui FPX?

Perkhidmatan FPX boleh didapati dari 1:00 pagi hingga 12:00 tengah malam setiap hari, tujuh hari seminggu, 365 hari setahun. Walau bagaimanapun, Perkhidmatan FPX juga bergantung kepada ketersediaan perkhidmatan Internet Banking oleh bank-bank yang terlibat.

Apakah had maksimum transaksi pembayaran melalui FPX?

Pada masa ini, had transaksi untuk B2C ditetapkan pada RM30, 000 setiap transaksi, manakala had untuk B2B ditetapkan pada RM1, 000, 000 bagi setiap urus niaga. Agensi-agensi tertentu juga akan menghadkan jumlah maksimum bagi pembayaran pada satu-satu bil. Sila rujuk agensi anda untuk maklumat lanjut.

Pembayaran saya berjaya, tetapi saya tidak menerima apa-apa pemberitahuan/resit. Apa yang perlu saya lakukan?

Sekiranya anda mendapati sebarang kesukaran mendapatkan maklumat bayaran selepas transaksi, sila ikuti langkah ini:

  • Sila hubungi bank anda untuk mengesahkan pembayaran anda.
  • Sebaik sahaja anda telah mendapat maklumat terperinci mengenai butiran transaksi anda, sila hubungi pegawai agensi-agensi berkaitan untuk bantuan. Sila berikan ID transaksi yang telah dibekalkan oleh pihak bank.
  • Sebagai alternatif, anda boleh menghubungi pentadbir kami di talian 06-3333333 (ext. 7656) atau e-mel kepada kami di ebayar_admin@melaka.gov.my untuk bantuan lanjut.

Adakah saya perlu menyimpan bukti pembayaran? Bilakah saya boleh mendapatkan resit rasmi?

Anda perlu menyimpan bukti pembayaran untuk rujukan anda. Walau bagaimanapun, bukti pembayaran tidak boleh digunakan sebagai resit rasmi. Sila baca Terma dan Syarat yang terdapat di dalam portal ini.

Urusniaga saya berjaya, tetapi akaun (agensi) tidak dikemaskini. Apa yang perlu saya lakukan?

Sekiranya transaksi berjaya, akaun agensi akan dikemaskini dalam tempoh 7 hari bekerja. Sekiranya ia masih tidak dikemaskini, sila hubungi pegawai di agensi masing-masing untuk semakan pada akaun anda.